ISO 9000 standartlar serisi; müşteri ihtiyaç ve beklentilerini karşılamak sureti ile müşteri memnuniyetini artırmak için, kalite yönetim sisteminin geliştirilmesi, uygulanması ve etkinliğinin iyileştirilmesinde bir model olarak kullanılabilir.
ISO 9000 Standartlar Serisi 4 temel standardı içerir:
» ISO 9000 : Kalite Yönetim Sistemleri – Temel Terimler ve Sözlük
» ISO 9001 : Kalite Yönetim Sistemleri – Şartlar
» ISO 9004 : Kalite Yönetim Sistemleri – Performansın İyileştirilmesi İçin Kılavuz
» ISO 19011: Yönetim Sistemleri Tetkik Kılavuzu
Bu standartlarla birlikte, Kalite yönetiminin daha etkin uygulanmasını desteklemek amacıyla, kalite yönetiminin çeşitli alt konularına yönelik bir çok standart ve kılavuz da yayınlanmıştır. Bunlardan bazıları:
ISO 10002- Müşteri Şikayetlerinin Yönetimi
ISO 10005- Kalite Planları kılavuzu
ISO 10014- Finansal ve Ekonomik Faydaların sağlanması
gibi standartlar sayılabilir.
Uluslararası Standartlar örgütü (ISO-International Organization for Standardization) tarafından yayınlanan ISO9000 standartları referans alınarak oluşturulmuş bir yönetim sistemi, her sektördeki ve her boyuttaki kuruluşlara sayısız faydalar sağlar.
Ülkemizde de Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından tercüme edilmiş ve TS EN ISO 9001 standardı olarak yayınlanmıştır.
Dünya üzerinde birçok kuruluş, etkin ve verimli çalışmanın, müşteri memnuniyetini sağlamanın ve sürekli iyileştirmenin anahtarı olarak ISO9000 standartlarını görmekte ve uygulamaktadır.